Världens miljöekonomer åter till Göteborg

Institutionen för nationalekonomi med statistik vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet kommer att vara värd för den sjätte världskongressen inom miljö- och resursekonomi, WCERE, i Juni 2018.

-Vi känner oss glada och stolta över att återigen få förtroendet att organisera en ledande kongress inom vårt ämnesområde, säger Thomas Sterner, professor i miljöekonomi, och ordförande för den lokala organisationskommittén för WCERE 2018.

Erfaren värd
Institutionen för nationalekonomi med statistik har en gedigen erfarenhet av att anordna större akademiska konferenser. En milstolpe var värdskapet för EAERE 2008 (Europeiska konferensen för miljö- och resursekonomer). Fem år senare, 2013, fick institutionen förtroendet att organisera EEA-ESEM 2013 (den Europeiska nationalekonomiska och ekonometriska konferensen). I mars 2016, stod Institutionen värd den nationella konferensen i hälsoekonomi och nu i september kommer nationell konferens i nationalekonomi att äga rum här.

-De konferenser som vi har varit värd för hittills har varit framgångsrika, både akademiskt och i fråga om evenemangsarrangemang. Fokus för denna konferens passar perfekt med Handelshögskolans profil inom hållbar utveckling, säger Olof Johansson-Stenman, professor i nationalekonomi och prodekan vid Handelshögskola, Göteborgs universitet.

Hoppas på samhällsinflytande
Handelshögskolan har starka kopplingar till det omgivande samhället, och speciella sessioner riktade specifikt mot politiker och näringslivet planeras för att ytterligare stärka detta gränssnitt. Dessutom samordnar Naturvårdsverket ett aktivt nätverk av miljöekonomiska praktiker.

-Vi kommer att anordna aktiviteter för dessa praktiker och även bjuda in deltagare från liknande nätverk i andra länder, säger Sterner.

Leva som vi lär
Som miljöekonomer vi kommer vi att göra vårt bästa för att leva som vi lär. Självklart kommer konferensen att leva upp till Göteborgs universitets miljöpolicy, men vi hoppas även på att omsätta vår kunskap om beteendeekonomi i praktiken inför överväganden om till exempel transporter, mat och engångsmaterial. Vi strävar också efter att erbjuda så bra tekniska lösningar som möjligt under själva konferensen.

-Viktigast av allt är att vi kommer att erbjuda en bra akademiskt sammanhang samt god mat och underhållning. Allt för att öka interaktionen mellan deltagarna. För att sammanfatta: "Den ultimata konferensen" är vårt motto. Vi strävar efter en perfekt blandning av intellektuell substans, interaktion med beslutsfattare och hög trivselfaktor, säger Sterner.

Fakta om evenemanget
Femdagarskonferensen WCERE 2018 kommer att äga rum i framför allt Handelshögskolans lokaler vid Göteborgs universitet, 25-29 Juni, 2018. Konferensen kommer att vara öppen för akademiker, studenter, praktiker och beslutsfattare inom miljö och naturresursekonomi. Omkring 1 200 deltagare förväntas delta. Tre regionala miljöekonomiska föreningar står gemensamt bakom världskonferensen, som äger rum vart fjärde år. Dessa är AERE, (den amerikanska föreningen), EAERE (den europeiska föreningen) samt EAAERE (den östasiatiska föreningen). Värd för evenemanget är Institutionen för nationalekonomi med statistik vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Thomas Sterner, professor i miljöekonomi, är ordförande för den lokala organisationskommittén.