Philippe Aghion om innovationers betydelse för ekonomisk tillväxt

Den världskände franske nationalekonomen Philippe Aghion besökte Handelshögskolan den 12 maj i samband med sitt Sverigebesök för att ta emot årets Global Award for Entrepreneurship. I sin föreläsning betonade han betydelsen av en ekonomisk tillväxt som inte bidrar ojämlikhet och tillgång till god utbildning för att få fram nya innovatörer.

Philippe Aghion är mest känd för sin forskning om ekonomisk tillväxt och innovationer som sammanfattas i det så kallade schumpeterianska paradigmet. Hans forskning visar bland annat hur utvecklingen kan drivas framåt av ”kreativ förstörelse” där nya innovationer och företag ersätter befintlig teknik och ibland hela branscher.

Ola Olsson, professor i nationalekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet, har i sin forskning ägnat sig åt ekonomisk tillväxt och haft stor nytta av Aghions resultat.

–  Aghions tillväxtteori har betydelse för både forskning och politiska beslut och har inspirerat många forskningsinsatser sedan dess uppkomst i början av 1990-talet, säger Ola Olsson.

I sin senaste forskning, ”Living the American Dream in Finland”, har Philippe Aghion undersökt vilka faktorer som ökar sannolikheten för att en person ska bli en innovatör. Utifrån finsk statistik har han funnit att föräldrars inkomst och utbildningsnivå är viktiga faktorer, liksom personernas IQ-nivå. Innovationer bidrar dessutom till att öka den sociala rörligheten.

Philippe Aghion innehar Robert C. Waggoners professur i nationalekonomi vid Harvard University i Cambridge, Massachusetts, USA, och är verksam vid Collège de France i Paris.

Mer om Philippe Aghion: http://scholar.harvard.edu/aghion

Läs mer om Global Entrepreneurship Award