Mitesh Kataria ny docent i nationalekonomi

Handelshögskolan har antagit Mitesh Kataria som docent i nationalekonomi. Att fortsätta med forskning efter disputationen var inte självklart, men den stimulerande miljön på tyska Max Planck institutet fick Mitesh Kataria att bestämma sig för en akademisk karriär. Han är miljö- och beteendeekonom med intresse att förstå människors beslutsfattande.

Mitesh Kataria har ett brett intressefält vad gäller forskning. Hans avhandling "Environmental valuation, ecosystem services and aquatic species" (2007) handlade om värdering av miljöresurser, särskilt fiske- och havsmiljöer. Senare forskning har främst kretsat kring beteendefrågor om vad som styr individens beslutsfattande, ofta med experimentella metoder.

Efter disputationen arbetade Mitesh Kataria på Naturvårdsverket. Det var först när han tack vare sin fru flyttade till Tyskland och hamnade på Max Planck institutet i Jena han på allvar tog upp den akademiska banan igen. Den stimulerande forskningsmiljön övertygade honom om att återgå till forskningen.

Mitesh Katarias pågående forskning handlar om hur kvaliteten i enkätundersökningar kan förbättras. I känsliga frågor är det svårt att få fram människors verkliga åsikter men med hjälp av kunskap inom psykologi försöker Mitesh ta sig an utmaningen. Ett annat forskningsprojekt handlar om hur objektifiering av kvinnor och självobjektifiering leder till negativa ekonomiska konsekvenser för kvinnan, exempelvis vid löneförhandlingar.

Läs mer om Mitesh Katarias forskning