Joseph Vecci vill förstå vad som formar vår sociala identitet

Joseph Vecci har lämnat Australien för att fortsätta sin forskning inom nationalekonomi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Han drogs till den starka forskningsmiljön i både beteende- och utvecklingsekonomi.

Så vem är du?
Jag disputerade nyligen vid Monash University i Melbourne, Australien. Mitt forskningsintresse är en kombination av utvecklingsekonomi och beteendeekonomi. Just nu forskar jag på hur jämställdhetspolitik påverkar vår sociala identitet, vilket kan förklaras som hur människor definierar sig baserat på deras gruppmedlemskap. Till exempel har jag studerat hur positiv särbehandling, såsom könskvotering, påverkar människors beteende mot kvinnor i Indien. Jag har också  undersökt hur ett samhälles omgivande natur påverkar dess sociala normer.

Hur väcktes ditt intresse för utvecklingsekonomi?
Jag reste runt i Afrika under knappt ett år efter gymnasiet. Redan då var jag intresserad av utvecklingsfrågor. Ett tag arbetade jag som ekonom i Zimbabwe, vilket fick mig att inse att jag ville fortsätta studera ekonomi. Så jag återgick till mina studier och tog en magister- och doktorsexamen. Som ekonom kan jag fortsätta att arbeta med utvecklingsfrågor, men i den akademiska världen.

Varför valde du att arbeta vid Göteborgs universitet av alla ställen i världen?
Jag blev faktiskt rekommenderad denna institution av en kollega i Australien. Huvudanledningen till att jag valde att börja här är den starka forskningen inom både utvecklingsekonomi och beteendeekonomi, vilket är ganska unikt.

Vad håller du på med nu?
Jag kommer att arbeta tillsammans med Arne Bigsten i projekt om bistånd i Afrika, men jag kommer också att fortsätta forskningen om positiv särbehandling politik och social identitet.

Du började din tjänst 18 april - vad är dina första intryck av Göteborg?
Jag håller fortfarande på att lära mig hitta i staden, hittills har allt gått bra. Det är en mycket vacker stad och det verkar vara en hel del på gång. En av de bästa sakerna är hur lätt det är att ta sig runt.