Hans Bjurek årets lärare på Handelshögskolan 2016!

Grattis Hans Bjurek, universitetslektor i nationalekonomi! Du har för andra gången blivit utsedd till årets lärare av Handelshögskolans studenter. Vad betyder detta för dig?

– Jag blir såklart väldigt glad över att bli uppskattad för det jag håller på med!

Varför tror du att valet föll på dig?
– Som lärare försöker jag alltid ta mig tid att svara på studenternas frågor under kursens gång. Och jag försöker alltid att exemplifiera teorier som jag presenterar. Överlag är nog mina föreläsningar nog relativt traditionella, det är inget trolleri.

Vad är det bästa med att undervisa?
– Det är när jag upplever att studenterna förstår och är engagerade. Det brukar synas i deras ansikten och märks på stämningen i salen.

Vilka kurser undervisar du på?
– Jag undervisar inom flera områden i nationalekonomi: mikroekonomi, makroekonomi, finansiell ekonomi och matematik. Jag är kursansvarig för fem kurser per termin: tre av fyra kurser på grundkursen i nationalekonomi och dessutom grundkurserna i mikroekonomi och makroekonomi i Ekonomprogrammet. Utöver dessa kurser är jag kursansvarig för fortsättningskursen i mikroekonomi och undervisar i tillämpad ekonomi och handel och metoder för ekonomisk analys. De flesta kurser har omkring 150 studenter men ekonomprogrammets har 300 så jag har kontakt med väldigt många studenter per år.

Hur länge har du undervisat på Handelshögskolan?
– Sedan mitten av 1980-talet, i cirka trettio år alltså.

Hur lyckas du att förnya dig?
– Många saker ändras inte över tid, men det dyker såklart alltid upp nya inslag. Jag försöker lyfta in aktuella frågor i undervisningen som jag hämtar från ekonomitidskrifter och dagstidningar så att studenterna känner att det de studerar har en konkret tillämpning.

Hur är det att vara lärare idag jämfört med trettio år sedan?
– Som lärare förväntas du idag vara mer tillgänglig för studenterna och du får betydligt fler frågor, både i och utanför salen. Jag uppskattar verkligen när det finns en dialog kring innehållet i kursen.